Communicatievaardigheden

Nieuwkomers lopen tegen verschillende obstakels aan in de maatschappij doordar ze niet durven om het Nederlands te uitoefenen. Een belangrijke hindernis is de burgerparticipatie is dat ze zich onzeker voelen wat betreft hun spreekvaardigheid in de Nederlandse taal. In het bijzonder in het openbaar ‘je woordje doen’ is voor deze nieuwkomers niet vanzelfsprekend. In deze cursus leer je verschillende communicatievaardigheden die cruciaal zijn voor alledaagse onmisbare bezigheden. In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:

 

 

  • Schriftelijk communiceren: Of het nu gaat om een e-mail naar de klant of een WhatsApp berichtje naar je vriendin, iedereen communiceert schriftelijk (zowel online als offline). Het is logisch dat een e-mail naar de klant of een rapport dat naar alle interne medewerkers gaat formeel wordt opgesteld.
  • Mondeling communiceren: iedereen heeft elkaar wel iets te vertellen: over het weekend, het verloop van de laatste teammeeting of de inhoud van een productverandering. Het is belangrijk dat je weet tegen wie je iets wel of niet kunt vertellen. Aan je vrienden vertel je bijvoorbeeld meer over het weekendje stappen dan aan jouw baas.
  • Assertiviteit: voor jezelf opkomen, je mening geven of je gevoel uiten zonder je schuldig, beschaamd of onzeker te voelen.
  • Inlevingsvermogen: rekening houden met gevoelens en behoeften van anderen.
  • Luisteren: hiermee wordt bedoeld dat je daadwerkelijk begrijpt wat iemand tegen jou zegt. Je luistert naar woorden die iemand uitspreekt, naar de stem van degene en op lichaamstaal.
  • Samenvatten: samenvatten is net zo belangrijk als luisteren. Je kunt in je eigen woorden herhalen wat de kern is van datgene wat iemand je vertelt. “Als ik het goed begrijp bedoel je..” of “Je wilt …” Op deze manier weet je zeker dat je goed hebt geluisterd.
  • Doorvragen: doorvragen is een kunst, maar dat valt gelukkig aan te leren! Vaak zit er meer achter het “waarom” iemand iets wilt. Als je doorvraagt, kom je erachter wat iemand echt wil en waarom het zo belangrijk is.
  • Feedback geven en ontvangen: bij feedback geven gaat het erom dat je anderen beoordeelt door te zeggen wat er goed is gegaan én wat er de volgende keer beter kan. Bij feedback ontvangen sta je dus open voor verbeterpunten die door anderen worden aangegeven. Het doel is natuurlijk om elkaar te laten groeien, niet om elkaar de grond in te duwen.

Deze cursus is samengesteld om nieuwkomers op een korte en bondige manier te leren communiceren in de samenleving. Om goed te participeren in de samenleving is het belangrijk om vragen durven te stellen en goed te leren luisteren. Communicatie maakt immers menselijke connecties mogelijk en stelt de mens in staat om te leren, vooruit te gaan en te groeien. Het gaat niet altijd om juist te kunnen spreken en lezen, maar het is belangrijk om eerst te begrijpen wat er precies gezegd moet worden en wat er gezegd wordt (of soms niet wordt gezegd). We geven ook slaging garantie wat wil zeggen dat cursist mag gratis de cursussen herhalen zowel als hij wilt totdat hij genoeg kennis heeft van de cursus.

  • Vereisten: B1 Nederlands taal
  • Cursusduur: acht weken (begindatum altijd eerste dag van de evenmaanden)
  • Studiebelasting (incl. zelfstudie): 50 uur
  • Studiemateriaal: eigen schoolmateriaal
  • Certificaat van deelname: ja
  • Kosten: 1000,- euro
  • Vragen over STAP-budget: kunt u contact opnemen met tel/whatsapp: 0615165727
Arrow-up